FLASH SALEFLASH SALE
-20%
REGISTRACE a OBNOVENÍ na 1 rok
akce nelze kombinovat
18 Počet zbývajících slev

Nejlepší stockové nabídky akcií ze 150 zemí

Více než 100 000 spokojených uživatelů

Nabídky levnější až 90% výchozí ceny

Přímý kontakt na prodejce a velkoobchody

Obchod B2B a B2C - jen jedno písmeno a několik rozdílů

Obchod B2B a B2C - jen jedno písmeno a několik rozdílů

Zkratky "B2B" a "B2C" i když vypadají podobně, tak popisují zcela odlišné odnože obchodu. B2C není nic jiného jak maloobchod, zatímco B2B – velkoobchod a také vývoz a dovoz. V B2C obchodě smluvními strání jsou podnikatel a spotřebitel.  Ve spolupráci typu B2B – jsou to firmy.

B2B a B2C jaké to má důsledky?

Právo ochrany spotřebitele 

Používá se pří obchodovaní dle B2C z ohledem na silnější pozici podnikatele vůči kupujícímu. Z toho mimo jiné vychází nárok na vrácení zboží během 14 dnů, bez udaní důvodu, jestliže se jednalo o nákup mimo sídlo firmy (tedy hlavně online). V rámci obchodu B2B tyto pravidla neplatí – když žádná ze stran není spotřebitelem. Prodávající může samozřejmě souhlasit s vrácením, ale není k tomu povinen – je velmi důležité mít to na vědomi během spolupráce. Výjimkou je jen situace, kdy podnikatel nakupuje zboží za jiným účelem, nespojeným s předmětem jeho podnikáni, jinak řečeno - když koupíte zboží od prodejce, nejste spotřebitelem a nemáte nárok na vrácení zboží.

Hodnota transakce 

Průměrná hodnota objednávky v B2B obchodování je mnohem vyšší, než v případě B2C. Má to spoustu následků, ale nejdůležitější je otázka bezpečností transakci. Několik pohodlných a bezpečných způsobů platby, znamých z maloobchodu není používáno v případě velkoobchodu. Místo toho jsou jiné způsoby pro bezpečné platby, více si můžete přečíst zde Bezpečnost transakci

Způsoby finalizací 

Maloobchodní prodej se stává čím dal častěji e-commerce, tedy online prodejem. I když tradiční prodej nikdy nezmizí, to každým rokem hodnota internetového prodeje stoupa. Oproti tomu v B2B je mnohem častěji provozovanou finalizaci je návštěva v sídle firmy, dohodnutí podmínek na místě čí vlastní odběr zboží přímo ze skladu. Komunikační kanály se mění ale i přesto mnoho kupujících a prodávajících nadále dává přednost setkání tváří v tvář. 

Transport a dodaní 

Na trhu B2C vede model, ve kterým podnikatel zajišťuje transport zboží ke spotřebiteli. Všechny ostatní situace jsou skoro nevídané. Pří B2B obchodování je to různě – někteří prodejci mají možnost zajištění dopravy a někteří ne. Pravě proto stoji za to pečlivě čist popisy nabídek a vyptávat i o tuto součást transakce. Zde se bude skvělé hodit znalost "incoterms" – mezinárodních pravidel obchodu, které najdete zde Incoterms.

Daň DPH

DPH platí konečný odběratel. Jestliže si kupujete domů televizi, tak platíte to Vy. Jestliže nakupujete televizi za účelem dalšího prodeje – finálně DPH bude hradit Váš zákazník. Je to obzvláště důležité,kdy máte v úmyslu nakupovat na území EU – jakožto plátce DPH, budete mít možnost koupí zboží z nulovým DPH, jen kdy prodejce je také plátcem teto daně. Více o DPH si přečtete v tomto článku.

 

Jak jste si určitě všimli, rozdílů mezí B2B a B2C je celkem dost – a stojí za to se s těmi rozdíly seznámit, aby se vyhnout případným nedorozuměním pří finalizaci transakcí z velkoobchodníky, výrobci a distributory.

Autor:
Merkandi - Velkoobchodní Platforma B2B

Merkandi - Velkoobchodní Platforma B2B

Merkandi je mezinárodní velkoobchodní platforma nabízející zboží z pravidelného prodeje a také zboží z konkurzních řízení, zlikvidovaných prodejen, nadnormativních skladových a výrobních zásob, vrátek od zákazníků, atd.

Předchozí záznam Další záznam
NEWSLETTER zdarma

Každý den informace o nových výrobcích a novinkách v servise Merkandi.